Mateřská škola je první etapou ve francouzském vzdělávacím systému. Je určená pro děti od tří let a má tři ročníky.
Co je cílem? Probudit v dětech chuť chodit do školy, něco se naučit, posílit a rozvíjet svou osobnost. V tomto období si dítě buduje výchovné a pedagogické základy, ze kterých následně čerpá po celou dobu své školní docházky.
Mateřskou školu definují tři základní myšlenky
škola určená malým dětem
škola, která děti učí se učit
škola, kde děti spolupracují a tráví čas v kolektivu
100
žáků
9
učitelů a specializovaných asistentů pro mateřské školy
40
národností
20 % dalších národností
40 % francouzských žáků
40 % českých žáků
Rádi se budeme učit nové věci
Naučíme se mít rádi školu
Za pokroky nás pochválí
Naučíme se samostatnosti
Mateřská škola Praha 5
Osvojování základních dovedností
5 let Předškolní oddělení GS
4 roky Prostřední oddělení MS
3 roky Malé oddělení PS
Osnovy mateřské školy rozvíjejí pět základních oblastí:
- Všestranný rozvoj řečových dovedností
- Všestranný rozvoj pohybových dovedností
- Všestranný rozvoj uměleckých dovedností
- Budování základů samostatného strukturovaného myšlení
- Objevování a poznávání světa
Hlavním cílem je, aby se dítě naučilo vyjadřovat, mělo bohatou slovní zásobu a jeho mluvený projev byl strukturovaný a srozumitelný pro ostatní.
V každé třídě je kromě vyučujícího přítomen rovněž asistent, tudíž je každému dítěti věnována pozornost nezbytná pro jeho fyzický růst, výchovu pro život ve společnosti a intelektuální rozvoj.
Dítě se stává samostatnějším, buduje si vztahy s ostatními dětmi i s dospělými a rozvíjí své motorické, smyslové, emocionální, vztahové a rozumové schopnosti. Seznamuje se s psaním.

Jazyková výuka
Čeští žáci
Dvě hodiny českého jazyka týdně s českým učitelem.
Dva hlavní cíle:
- Nabídnout již od nejútlejšího věku výuku rodného jazyka
- Usnadnit integraci českých žáků do francouzského vzdělávacího systému
Výuka ve francouzštině
Francouzská sekce
Tři hlavní cíle:
- Učit se ve francouzštině
- Zvládnout francouzský jazyk dříve, než se začne s angličtinou
- Usnadnit integraci žáků, jejichž mateřským jazykem je český (nebo jiný) jazyk do francouzského vzdělávacího systému
Francouzští žáci nebo žáci jiných národností
Výuka českého jazyka v rozsahu 2x15 minut týdně.
Cílem je:
- Seznámit s českým jazykem žáky, kteří nemluví česky
Výuka ve francouzštině
Francouzsko-anglická sekce
Tři hlavní cíle:
- Učit se podle francouzského vzdělávacího systému
- Naučit se anglicky a učit se v angličtině již od nejútlejšího věku (vyučující jsou rodilí mluvčí)
- Usnadnit integraci žáků, jejichž mateřským jazykem je anglický jazyk, do francouzského vzdělávacího systému
Organizace dne v mateřské škole
Rozvrh
Pondělí, úterý, čtvrtek, pátek | Středa | Počet vyučovacích hodin |
08:30–11:30 12:45–15:00 |
08:30–11:30 | 24 |
---|
Příchod do mateřské školy (8:20-8:30).
Budova mateřské školy je otevřena od 8:20. Při příchodu do třídy je dítě přivítáno dospělým, který se mu individuálně věnuje.
Je to chvíle, kdy dítě přechází z rodinného do školního prostředí a stává se žákem.

1. Úvodní aktivity
Úvodní aktivity probíhají ráno nebo během dne. Jsou nedílnou součástí výuky, protože žáky motivují k práci.

2. Výuka
Výuka probíhá ve větších či menších skupinách. Důležité je opakování a pravidelnost, neboť ty u žáků přispívají k upevnění znalostí.

3. Skupinová práce
Skupinová práce umožňuje žákům společně objevovat různé činnosti, sdílet vědomosti, mluvit o pracovních postupech a pocitech.

4. Přestávky
Přestávky tráví děti na školním hřišti, což jim umožňuje změnit prostředí a hrát si. Hřiště nabízí prostor pro různé typy her.

5. Poobědové spaní či odpočinek
Poobědové spaní je nezbytné pro děti z malého oddělení (PS). V prostředním oddělení (MS) se po obědě dodržuje klidový režim, což se v průběhu roku může měnit podle potřeb dítěte.

6. Obědy (11h30–12h45)
Děti mateřské školy obědvají ve svých třídách.
Proč si vybrat LFP?
Vícejazyčné vzdělávání již od 3 let
- Jazyková výuka přizpůsobená každému dítěti tak, aby se naučilo co nejlépe francouzsky a přitom si rozvíjelo další jazyky (češtinu a angličtinu)
- Možnost plně bilingvní výuky již od prostřední oddělení (MS) ve francouzštině a v angličtině
Samostatná budova mateřské školy
Budova školy je speciálně navržena pro malé děti a je přizpůsobena svému účelu.
Mateřská škola nabízí:
- Prostorné třídy s možností variabilního uspořádání
- Specializované prostory (tělocvična, zahrada, knihovna)
Kvalifikovaní učitelé
- Francouzští učitelé mají vzdělání pro všechny úrovně mateřské školy
- Výuka jazyků je zajištěna rodilými mluvčími
Škola, která českým žákům umožňuje rozvíjet svůj mateřský jazyk
- Výuka českého jazyka
- Využití mateřského jazyka v rámci celkového vzdělávání
Sportovní a kulturní klub (CSC)
- Sdružení rodičů, které po vyučování pro žáky v areálu školy organizuje kroužky a různé aktivity
